Aktualności


Rozporządzenie w sprawie wzorów dokumentów wywozowyh

Dzienniku Ustaw ukazało się długo oczekiwane przez nas Rozporządzenie w sprawie wzorów dokumentów oceny wskazującej czas powstania zabytku, wyceny zabytku oraz potwierdzenia wwozu zabytku na terytorium RP.

Rozporządzenie do pobrania

 

Dz.U. 2011 nr 50 poz. 256
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20110500256

 
Polski rynek sztuki ewoluuje?
Polski rynek sztuki ewoluuje?
Autor: Wojciech Niewiarowski

     Dla większości Polaków zakup dzieła sztuki to fanaberyjny wydatek na luksusowe dobro. Przekonanie to ma swoje korzenie w niezbyt odległej, siermiężnej przeszłości realnego socjalizmu oraz obecnej słabej, jeżeli w ogóle, edukacji plastycznej społeczeństwa. A że przedstawiciele mediów w swych poglądach niewiele odbiegają od przeciętnej krajowej, to nieliczne ich wypowiedzi dotyczące rynku sztuki nakierowane są raczej na wyłowienie sensacji lub uwypuklenie negatywnych zjawisk na nim występujących aniżeli poświęcone rzetelnej analizie. Pisząc o zakupach obrazów można uszczypnąć kupujących je bogaczy i przypodobać się spauperyzowanemu inteligentowi. Czy zakupy obiektów o charakterze artystycznym są rzeczywiście domeną tylko elity finansowej? Przeciętny Polak wydaje na aukcjach dzieł sztuki w naszym kraju ok. 1,50 zł rocznie, czyli dziesięć razy mniej niż statystyczny Niemiec i sto razy mniej niż Anglik. I tak jak nie czuje potrzeby czytania książek (60% Polaków w ubiegłym roku nie przeczytało ani jednej książki) tak samo nie czuje konieczności otaczania się obrazami i rzeźbami. Jego rodzice żyli w mieszkaniu z pustymi ścianami, to on też tak może, a w przypadku wystąpienia mutacji genetycznej rozbudzającej potrzebę przestawania z dziełami sztuki, architekt wnętrz, zwolennik wyjaławiającego intelektualnie minimalizmu, szybko ekspresję tej cechy w nim stłumi. Polski rynek sztuki ma zatem charakter kolekcjonerski ? pojedyncze osoby poszukują ciekawych obiektów do swoich zbiorów.  Nie ma inwestorów instytucjonalnych jak banki, fundusze inwestycyjne i firmy ubezpieczeniowe traktujących dzieła sztuki w kategoriach dóbr inwestycyjnych jak złoto, surowce czy chociażby nieruchomości. Inwestorzy nie chcą też lokować pieniędzy w firmy działające na rynku sztuki, czego przykładem są znikome notowania akcjami Art New Media na rynku Newconnect. Być może inwestorzy uważają, że nasze galerie i domy aukcyjne są za młode i za słabe by warto lokować w nie pieniądze. Faktycznie, mają zaledwie góra dwadzieścia lat i nie dysponują takimi kapitałami jakie mogły nagromadzić konkurencyjne firmy z zachodniej Europy, działające nierzadko ponad 200 lat (dwa największe domy aukcyjne Sotheby?s i Christie?s powstały w połowie XVIII w.). Handel prowadzi się przede wszystkim poprzez sprzedaż komisową, co powoduje powolny obieg pieniądza, niskie zyski i siłą rzeczy ogranicza wydatki na promowanie sztuki.
 
Stanowisko SAP w sprawie artykułu z dnia 08.01.2011 w Rzeczpospolitej

Prezentujemy poniżej list, który został przygotowany przez Zarząd SAP i wystosowany w imieniu antykwariuszy do Redaktora Naczelnego "Rzeczpospolitej", w odpowiedzi na artykuł zamieszczony w sobotę 8 stycznia 2011 w dodatku Plus Minus do "Rzeczpospolitej".

Stanowisko SAP

 
Projekt "Bezpieczne zbiory - bezpieczne kolekcje"

 

logo_bezpieczne_zbiory


W trosce o edukację środowiska kolekcjonerskiego, na czym nam bardzo zależy, chcemy wspólnie z Narodowym Instytutem Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów (dawnym Ośrodkiem Ochrony Zbiorów Publicznych) propagować program "Bezpieczne zbiory - bezpieczne kolekcje". Zdajemy sobie sprawę z faktu, że proces ten jest długofalowy i wymaga zaangażowania i udziału jak największej liczby uczestników całego rynku sztuki, lecz uważamy, że warto działać, gdyż może to przełożyć się w znacznym stopniu na bezpieczeństwo polskich kolekcji. Dlatego też serdecznie Państwa zapraszamy do uczestnictwa w przedsięwzięciu.

Do wszystkich członków SAP rozesłaliśmy materiały przygotowane przez NIMiOZ, które wydają się być czytelne. Niemniej jednak, gdyby mieli Państwo jakieś pytania - chętnie na nie odpowiem. Proszę telefonować (tel. 883 993 510), słać e-maile ( Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. ).
Więcej informacji znajdą Państwo także na stronie www.bezpiecznezbiory.eu, gdzie będą zamieszczane informacje o wszystkich galeriach i antykwariatach biorących udział w projekcie.

Deklaracje uczestnictwa można przesyłać do SAP lub NIMiOZ. Po przystąpieniu do projektu, NIMiOZ roześle pocztą antykwariatom i galeriom plakaty i ulotki, a następnie płyty informacyjne.

 

 
Projekt "Wywozy Zabytków"


Końcem ubiegłego roku udostępniliśmy listę członków SAP: Służbie Celnej, Służbie Granicznej i Ośrodkowi Ochrony Zbiorów Publicznych (obecnemu Narodowemu Instytutowi Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów). Przypominam, że ma to związek z tym, że SAP jest nie tylko jedynym działającym w Polsce stowarzyszeniem zrzeszającym antykwariuszy i marszandów sztuki, ale i wypracował "Podstawowe zasady działania i dobrego postępowania antykwariuszy i marszandów zrzeszonych w SAP", którym podlegają wszyscy członkowie SAP. Ponadto SAP należy do Międzynarodowej Unii Antykwarycznej CINOA (Confédération Internationale des Négotiants en Oevres d?Art.), czyli do światowej organizacji zrzeszającej antykwariuszy i marszandów z całego świata. Członków CINOA dodatkowo obowiązuje "Code of Ethics" (dostępny pod linkiem http://www.cinoa.org/index.pl?id=2273;).

 

 
«PoczątekPoprzednia12345NastępnaOstatnie»

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Bezpłatny newsletter

Chcesz otrzymywać informacje związane z naszym stowarzyszeniem?

Ankieta

Czy jesteś za swobodnym wywozem dzieł sztuki z Polski?

Kalendarz

Marzec 2017 Kwiecień 2017
Ni Po Wt Śr Cz Pi So
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31